Hibrid autót érdemes venni, vagy a hagyományos benzinest?

Költség összehasonlítás, hibrid vagy benzines. Mennyi egy hibrid autó fogyasztása? Megéri a hibrid a felárát? Mennyibe kerül egy hibrid szervize?

Gondolkozol azon, hogy egy frissíted a családi autóflottát, és beszerzel egy új autót, vagy egy nem túl régi használtat?

Manapság már szinte mindenkinél felmerül, hogy hibrid legyen-e az az autó, vagy még a „régi”, hagyományos benzines.

Jelenleg még nehezen számszerűsíthető a zöld közlekedés előnye. Ehhez az kellene, hogy a szennyezés kibocsátás ágon ráterheljék a szennyezőre (használóra) a szennyezés okozta egészségügyi és környezeti károkat. Ha a többlet fogyasztáson felül ki kell fizetni a körházi költségeket is, vagy a környezeti károkat is, akkor az nagyon gyorsan eltüntetné a hibrid (vagy elektromos) autók felárát. De jelenleg ez még nincs így, szóval ilyesmivel nem kelé számolni. Nyilván egy jó érzés, ha az ember nem szennyezi a környezetét, vagy nem okoz másoknak betegséget, de azért még mindig igaz, hogy én az előttem haladó füstjét szívom, az általam választott hibrid vagy villanyautó áldásos hatásait a mögöttem haladó élvezi.

Hagyományos benzines autó

Előnyök:

1) alacsonyabb vételár

A legtöbb esetben tapasztalni fogod, hogy ugyanazt az autót azért alacsonyabb áron megkapod benzines motorral, mint hibriddel. A legtöbb esetben az ugyanaz az autó sem ugyanazt jelenti persze, ha másban nem is térnek el, azért a benzines autó csomagtere nagyobb lesz. Az árkülönbség – nem számolva a prémium kategóriát – a párszázer forinttól a több millió forintig terjedhet.

2) könnyebben elérhető szervizelés

Egy klasszikus benzines motorral szerelt autóra  mindig könnyebben (olcsóbban) fogsz találni szerelőt. A hibridre (legalábbis ha a hajtáslánchoz kell hozzányúlni) a legtöbb esetben azt fogod kapni, hogy vidd szakszervizbe. Persze minden márkánál vannak olyan szaktekintélyek, akik a márkaszervizes tudás birtokában vannak, de az ő áraik eléggé hasonlítanak a márkaszervizek óradíjához, és többnyire fullon vannak munkával.

3) nem igényel semmilyen otthoni átalakítást

Az autó úgy használható, ahogy van, ha kell megtankolod, ha kell szervizbe viszed.

 

Hátrányok:

1) magasabb fogyasztás

Ugyanabban a kategóriában a benzinesnek magasabb a benzinfogyasztása. A pontos adatokért érdemes a https://www.spritmonitor.de/ oldalt megnézni, és a pontos keresett típusra szűkíteni az adatokat. A német autópiac jóval nagyobb, mint a magyar, így még egy új típusnál lesz annyi adat, hogy az átlagszémok már jelentenek valamit. A fogyasztásai adatok szép szabályos eloszlást mutatnak majd, mindeig lesznek olyanok, akik extrém alacsony fogyasztást jelentenek, mások kiugróan magasat, de a csendes többség adata szépen látszódni fog az átlagban.

2) szennyezés

A magasabb fogyasztás együtt jár a nagyobb szennyezéssel, aminek káros hatásai a környezetre és az egészségre jól ismertek.

 

Hibrid autó

Előnyök

1) alacsonyabb fogyasztás

A hibrid meghajtással szerelt autóban van egy benzinmotor, és egy elektromotor, továbbá egy akkumulátor csomag, ami általában 20-50 kilométer távolságra képes az autót benzines meghajtás nélkül eljuttatni. Értelemszeren nagyon fontos, hogy a valós hatótáv a lehető legtöbb legyen. A hibrid autók egy részénél az akkut külső áramforrásról (hálózatról) is lehet tölteni (plug-in hibrid), míg a normál hibrideknél az akku hálózatról nem tölthető. Mindkét változatnál az autó fékezésekor a jármű tölti az akkukat, így a fékezéskor elvesztett mozgási energia jó része hasznosul (töltődik az akku). Ez a működési mód eredményezi azt, hogy ha egyáltalán nem töltik az akkukat külső hálózatról, a fogyasztás mégis alacsonyabb lesz, mint a benzines változatnál, mivel azért valamennyi fékezés mindig van, ami a hibridnél részben hasznosul, a benzinesnél teljes mértékben elveszített energia.

A fenti okok miatt a hibrid igazán olyan helyen éri meg, ahol sok a fékezés, tehát egy város, vagy még inkább belvárosi araszolós forgalomban. Legkevésbé pedig az autópályákon használt autóknál. Nyilván, ha ráállok az autópályára és tempomattal végigtolom a 2-300 kilométert, akkor ott alig lesz fékezés, ami előhozná a hibrid előnyeit.

Tehát akkor, amikor a fogyasztási előnnyel számolsz, akkor ne a szélsőségeket vedd figyelembe, hanem az átlagot, persze ha te is átlagos körülmények között fogod használni az autódat.

Vannak olyan felhasználók, akik arra használják a hibridjüket, hogy reggel elmenjenek a 10 km-re lévő munkahelyükre, este meg vissza, aztán otthon feltöltik az akksit, és másnap ugyanez. Ők 0 liter benzinnel eljárnak hónapokig. De az átlag nem ez, ezért fontos, hogy a valós használati szokásokkal, és az ehhez igazodó valós várható fogyasztással számolj.

 

2) a hibrid autók általában jobban felszereltek

Többségénél alap az automata váltó (ez a hibrid működés miatt szükséges, de a gyártók természetesen kidomborítják ennek az előnyeit).

3) zöld rendszám előnyei

A feltételek teljesítése esetén ingyenes közterületi parkolás és helyi adó mentesség*.

4) menő

Azért mégis csak jobb érzés szülőnek, gyereknek egyaránt, ha apa / anya egy zöld rendszámos autóval állít be a gyerekért az iskola elé 🙂 Annak viszont vásárlás előtt járj utána, hogy a kiválasztott hibrid megkapja-e a zöld rendszámot. Nem minden hibrid jogosult a zöld rendszámra, csak ha bizonyos feltételeket teljesít.

 

Hátrányok

1) kisebb csomagtartó

Az akkucsomagnak kell a hely, így ugyanaz a típus szinte biztosan kisebb lesz egy kicsivel hibrid változatban. Néhány esetben ráadásul az akkucsomag elrontja a csomagtartó használhatóságát, ha nem tudják teljesen síkba tenni az akkukat. Ha sokat használod szállításra pakolásra az autódat, akkor egy szerencsétlenül álló akkucsomag nagy keserűség lesz a mindennapi használatban. Ha nem használsz tele csomagtartót, vagy csak bevásárlásra használod, akkor ennek nem lesz jelentősége.

2) magasabb vételár

A magasabb fejlesztési költségek és kisebb sorozat darabszámok megjelennek a hibridek magasabb vételárában. Ez még ugyanannál a típusnál is jelentkezik. Próbáld, ki, hogy neked a hibrid ugyanolyan kényelmes-e (ülések mérete, lábtér, csomagtartó). Sokszor hibridből nem az azonos típust kell megvenned ugyanolyan belső méretekhez, hanem az egyel nagyobb kategóriába tartozó autót, ami jelentősen megdobhatja a vételárat.

3) Szervizköltségek

Ne higgy a haveroknak, mindegyikük azt fogja mondani, hogy ezt nem kell szervizezni, pedig de. Nyilván nem akkor fognak meghibásodni, mikor újak, de az idő itt is a gyártóknak dolgozik. Kérdezz rá a kereskedésben, hogy az adott autóra milyen szerviz óradíjak vonatkoznak, esetleg elérhető-e a típusra előre fizetett szervi csomagajánlat. Mivel az autó a hibrid meghajtás miatt drágább, mint benzines társa, így a szervizelése is drágább lesz. Drágább, bonyolultabb autónak a szervizelése, az alkatrészei is drágábbak lesznek.

 

Hibrid – Benzines összehasonlítás

Az excel egyszerű:

az A változat a benzines, a B változat a hibrid. Mindkét autót újonnan vesszük, és a könnyebb számolás miatt 15 év múlva adjuk el. Azért számolunk ezzel, mert 15 év alatt a benzines elveszíti az értékének a jelentős részét. Sajnos a hibrid is. Mindkét változatra a technológiai fejlődés fogja a legnagyobb csapást mérni. A hibridnél ezen felül bejön még a képbe, hogy az akkuk élettartamát nehéz megjósolni, de abban szinte biztosak lehetünk, hogy 15 évig nem fogja bírni. Márpedig 15 éves korában senki nem fog egy egymilliót érő hibridben kétmillióért akkupakkot cserélni. Természetesen a számításban a használati időt veheted rövidebbre, de ebben az esetben komoly tényező lehet a számításban az autók maradványértéke, amit próbálj meg a lehető legpontosabban megbecsülni.

A két változat alatt lehet szépen írni a költségeket:

+ vételár

+benzinfogyasztás a tervezett futásra (15 év x 15 000 km/év?)

+ áramfogyasztás (ha tölteni is akarod a hibridet) a tervezett futásra

+ kötelező szervizek a garanciaidő alatt

+ szervizek a garanciaidő után, a tervezett futásra

+ javítási költségek, a tervezett futásra

+ parkolási költségek (ha vannak), a tervezett használati időre

+ gépjárműadó (ha vannak), a tervezett használati időre

+ finanszírozási költségek (ha a hibrid sokkal drágább, pl. 2-3 millióval, akkor sajnos a különbséget finanszírozni kell, vagy hitelkamatot fizetsz, vagy a meglévő pénz kamatát veszíted el).

A lista végén kapsz mind a két változatra egy egy számot, ez a használat teljes költsége (minál több mindent hagysz ki a számításból, annál inkább nem a teljes költség, persze). Ne ijedj meg, ha jól számoltál, akkor a teljes költség többször annyi lesz, mint az autó vételára…

Utolsó lépésként vond ki a költségekből a maradványértéket, tehát azt az összeget, amiért a két autót el tudnád majd adni a választott futamidő végén.

 _________________________

* A részleteknek járj utána, az adómentesség nem jár automatikusan, és a közterületi ingyenes parkolásnak is vannak feltételei.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük